Vem behöver en PT?

14.11.2016

Vem behöver PT?

Jag skulle utan överdrift kunna säga att alla människor, utan undantag, (även PTn själv) behöver, har behövt eller kommer vid något tillfälle att behöva hjälp med träningen. Varför?

Varför behöver man en PT?

Svaret är enkelt. För att du aldrig kan vara fullkomligt objektiv gentemot dig själv, likt en utomstående kan. Du kan inte se dig själv när du tränar (om du itne filmas varenda rörelse), men ännu viktigare; Du kan inte granska dig själv. Ett par nya glasögon med andra infallsvinklar, tankar och idéer är därför oersättbara.

Så om vi är överrens om att alla behöver en pt. Då blir frågan bara hur länge du vill vänta? Många söker sig till en pt först när en skada har ägt rum vilken man hade kunnat undvika genom förebyggande träning.

"Det är dyrt med PT"

Många använder den ekonomiska aspekten som förklaring till varför de inte tidigare anlitat en pt. Men vad är egentligen mest ekonomiskt? Ju längre du väntar, desto mer timmar kommer förmodligen att behövas. Att spendera en timme eller en månads coachning är billigare än din ohälsa. Det går inte att sätta ett pris på hälsa, det vet vi som upplevt ohälsa. En pt garanterar inte din hälsa men det är en god investering oavsett, ifall du väljer rätt.

Vad ska jag tänka på när jag väljer PT?

Så vad ska du tänka på när du väljer pt? Ska du ta den dyraste? Den billigaste? Den snyggaste? En manlig? En kvinnlig?


Jag skulle personligen vilja ha en pt som fick mig att känna mig sedd, viktig och bekväm. En som bryr sig om MIG och mina resultat. En personlig pt. En pt som älskar sitt jobb. En pt själv tränar. En pt som tar sig den tid du behöver. En kreativ pt som ser lösningar i alla problem. Som ställer många frågor. En pt med en känsla för struktur och ordning men som ändå kan göra undantag och improvisera om det behövs. Gärna en perfektionistisk PT men också en pt som kan känna in och läsa av. En pt som ställer krav. En ödmjuk pt som är öppen för förändring och förbättring.


Hittar du en, så håll fast i den för allt vad du har och lite till!
För oavsett hur bra träningsupplägg och/eller kostupplägg du än har/får, så är inget upplägg tillräckligt bra ifall det inte faktiskt efterföljs.Det är däri den riktiga konsten ligger. Att hitta något som passar för den enskilda individen så att det faktiskt blir, och fortsätter att BLI GJORT!

© 2016 Corinne Silfverlåås, Lic. Personlig tränare & Beteendevetare. 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång