Saker du (kanske) inte visste om vatten

20.11.2016

Vatten är viktigt för en rad olika funktioner, bland annat så är de vitaminer och mineraler som inte är fettlösliga (såsom tex d-vitamin), just vattenlösliga (tex c-vitamin). Man kan alltså lida brist på mikronutrienter ifall man inte får i sig tillräckligt med vatten.

Som du säkert vet så gör vi av med vatten dels när vi går på toa men också utav såväl svettning som utandning, vilket vi ju gör varje dag.

Musklerna består dessutom av hela 75% vatten, varför det är en förutsättning för dess funktion.

Vid vätskeförlust så får hjärtat jobba mer kraftfullt för att pumpa runt blodet och följaktligen så blir arbetspulsen högre.

Förutom mikronutrineter så innehåller frukt och grönt mycket vätska och fibrer vilket är varför de med fördel förtärs.

Sammanfattning:

Eftersom kroppen består avv ca 65% vatten och kroppen hela tiden avger vätska så är det viktigt att hålla en god vätskebalans. Normalt krävs 2-3 liter vätska per dag för vuxna opch mängden ökar med ökad fysisk aktivitet och värme (mer på sommaren, ifall du bastar, ifall du tar en extra promenad, etc)

Källa: Styrketräning - för idrott, motion och rehabilitering. SISU idrottsböcker