Belöning - densamma för alla?

08.05.2018

Belöning - densamma för alla?Vi drivs utav belöning.
Men vad är egentligen belöning?
Vad är belönande?
Och för vem?
Vad är belöning för DIG?
Vad som är belöning för mig är förmodligen inte detsamma för dig och tvärtom.
Hur kommer det sig?
Vi har alla vissa likheter.
VI alla behöver mat för att överleva. Sömn för att överleva, och många tycker också därför om ovanstående. Sex är också en bra grej för mänskligheten ska kunna överleva. Varför evolutionen har ordnat det så bra, att det också är dessa överlevnadsmekanismer som gynnar oss. Hur? Genom att de känns bra. Hur känns något bra?
Ja det är en subjektiv fråga som du med fördel kan fråga dig själv, hur känns det, när något känns bra? HUr känns det när du är varm, trygg? Hur känns det när du är lycklig? När är du lycklig?För mig så har trärning genererat känslor utav lycka. Jag har Betingat träning på så vis att jag har värderat, dels dess effekter rent fysiologiskt över tid (utseende) jag har alltså gjort kopplingen mellan träning och utseende. Ett utseende som kanske inte alla gillar, men som jag gillar. I ännu ett led så gillar jag utseendet - att ha muskler i det här fallet - för att det betyder något för mig. Det symboliserar något för mig, det symboliserar styrka, det symboliserar överlevnad för mig. Troligen inte bara för mig, utan för alla, så krävs en viss form utav styrka för att överleva. Vilken styrka har fått dig att överleva? Vilken styrka har du haft nytta utav i ditt liv?Vi utvecklar vissa färdigheter, vissa egenskaper på grundval utav dessa. På grundval utav vilka förutsättningar vi har/får i livet - och vi anpassar oss efter dem.När vi var väldigt unga så kunde vi inte rå för vilka förutsättningar som gavs oss men nu, som självständiga vuxna så kan vi välja - välja vilka förutsättningar vi vill anpassa oss till. Du kan välja att bo i en stad - och därmed anpassa dig till de förutsättningar som råder där. Likväl som du kan välja att bo på landet ifall du värderar de egenskaper som livet på landet präglas utav. Likväl som du väljer bostad, arbete, umgänge och civilstånd så kan du också välja livsstilsfaktorer såsom - ja här kommer kost och rörelse in i bilden!Du kan välja hur du betingar rörelse.
Du kan välja hur du värderar att dricka en grön smoothie.
Du kan lära dig själv att gilla något som du kanske inte från början tycker om. Du kan, genom att välja att uppmärksamma, välj att lära, få dig själv att faktiskt GILLA att träna och äta bra.Varför är detta viktigt? Varför måste du gilla det du gör? Varför kan du inte bara pina dig igenom träningspasset eller hålla för näsan när du dricker smoothien?Jo, för att det FUNKAR INTE I längden. Du kommer inte, att dag in och dag ut orka med att pina dig själv. Det tar alldeles för mycket energi att avsky. Därför kommer du antingen sluta med beteendet (utsläckning*) eller så kommer du att fortsätta, med en förändrad attityd.Det är de två valen du står emellan.
Men lugn, jag kommer att hjälpa dig med detta. Eftersom jag älskar träning så kommer jag att ta ett personligt exempel där du bara kan byta ut skeendet mot vilket du än själv har svårt med, så att det passar dig.Jag har inte själv haft några starka preferenser gentemot någon mat - vilket har gjort det relativt lätt för mig att förändra den. Jag älskar all mat - därför kan jag också föräta mig på (nästan) all mat. Viss mat är svårare att föräta sig på än annan (Tex grönsaker) Jag kommer troligen hinna bli mätt innan jag förätit mig på grönsaker.Däremot så har jag haft starka preferenser mot andra saker. Exempel på det är att sortera papper. Att hålla ordning i hemmet.Jag började först med att identifiera problemet: Jag noterade något icke-önskvärt, att jag inte hittade saker. Att högarna med papper staplades på hög, att det stressade mig och tog onödigt med tid och energi från mig. Det börjar alltså med att notera, hur känns det? Och sedan härleda den känslan till rätt källa. I det här fallet, pappershögen.Tajming:
Det är inte en linjär progression, det här med problemlösning. Vissa dagar kommer det att vara lättare att ta tag i problemet än andra. Mitt förslag är att göra det, i det här fallet sortera papper, en sådan tid, en sådan dag då jag har utrymme för det. En dag när jag faktiskt har lust att göra det. Mer lust än ingen alls. På så vis skapar du en positiv betingning/association, genom att rida på den känslan du redan har . "gratis" kan man säga. Tajming är alltså utav stor vikt för att inte förstärka den negativa associationen ytterligare, vilket minskar sannolikheten för att du ska ta tag i, vad du än vill ta tag i. Kommer du ihåg vad vi talade om i början utav detta kapitel? Nämligen att vi med större sannolikhet upprepar beteenden som gynnar oss. Om något är glädjefyllt och lätt - gentemot tungt och tvångsmässigt. Vilken utav dessa begrepp skänker dig mest välbehag? Jag trodde väl det. Gå dit känslan leder dig, med lite intellekt och planering.Mikromål/erövringar:
Mikro betyder litet. Vi talar här alltså om något stort (makro) som vi har förenklat genom att göra mindre/litet. Säg att du har en makrotanke i form utav att: "NU SKA HELA HEMMET VARA RENT FRÅN PAPPER". Det sätter en del press på någon som tidigare inte rensat papper överhuvudtaget. Det är orimligt och inte rationellt att sätta sådan press på sig själv och kontexten. Det är som för vissa att gå till gymmet. Det känns gigantiskt, bara tanken att du ska göra något som du knappt är bekväm med i din ensamhet (göra övningar) Så ska du nu dessutom göra dem framför folk, i en ny miljö som du inte är varesig kanske bekant eller bekväm med. Du ska också tänka på vad du ska ta med dig för typ utav kläder, ombyte. Du ska planera resan dit och du ska dessutom kanske betala för eländet. Det är helt enkelt kanske för mycket för någon som precis ska börja träna, att börja träna på gym. (Så behöver förstås inte vara fallet - jag själv gillar gym) Men så kan vara fallet, och det gäller då att vara snäll och hänsynstagande mot dig själv och de förutsättningar du har att jobba med, NU. Vad kan du göra nu? Precis just nu? Kan du ställa dig upp? Bra - det kanske var ett framsteg för dig som tenderar att sitta. Står du still? Kanske du kan gå istället. Går du? Kanske du kan springa istället! Börja där du är. Det har varit mycket snack om att individualisera träningen. Och det är precis det här man menar, eller åtminstone bör mena med det uttalandet. Att göra mer var för mig att rensa 10 papper, men inte att gå till gymmet. (Jag tyckte det var lättare att gå till gymmet än att rensa papper). Men för dig kanske det känna löjligt, "Vadå inte kunna rensa 10 papper?" Ja, det är precis min poäng. Något som känna löjligt enkelt för mig, som att träna, kan kännas gigantiskt oöverkomligt för någon annan, och tvärtom. Därför är det ingen idé att jämföra, ifall inte syftet är att dela och lära. Vilket är syftet med denna text.När det känna lätt med 10 papper, så kan jag antingen välja att rensa, kanske 10 papper om dagen, eller kanske 50 papper på en gång.Troligen kommer 50 papper att kännas mycket att ta tag i på en gång, så sannolikheten är att jag följer den "enkla" vägen och rensar 10 om dagen. Men se där! Det blev faktiskt fler papper rensade på en vecka genom att göra något som jag tyckte var "lättare" i nuet.- Detsamma gäller träning! Föga förvånande.10 reps varje dag i 7 dagar är "bättre" än 50 reps på en gång. Varför? För att 10x7 är 70 reps! Dessutom kommer du få träningsvärk, vilket minskar sannolikheten ytterligare, för att du ska upprepa beteendet. Du har nu bevisat för dig själv, inte bara en gång på en vecka, att du faktiskt kan ta dig för att träna - utan hela 7 gånger på en vecka. Det signalerar något för dig. Det signalerar att du KLARAR DET och att du nu har börjat etablera en rutin. Pplötsligt så är högen med papper borta och det känns nu mycket lättare. Nu känner jag mig även benägen att ta tag i annat som jag velat ta tag i men inte vågat, för att jag var rätt för att misslyckas. Jag har alltså fått ökat mod iomed mina handlingar. Jag har samtidigt byggt upp en motståndskraft, både mentalt och fysiskt vilket gör det enklare att höja nivån, att göra något, för mig ännu svårare. För att min nivå nu är högre, så känns inte denna nya platå lika hög eftersom jag nu är precis strax under den.

© 2016 Corinne Silfverlåås, Lic. Personlig tränare & Beteendevetare. 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång